RSS
 

Tadasana

15 mar

Dziś pierwsza asana. Często zaniedbywana, bo jest prosta ale często wykonujemy ją „od niechcenia, tak po prostu”. Kiedyś już ją opisywałam (http://marta2001.blog.onet.pl/2014/04/06/tadasana/) ,  dziś do niej powrócę.

1. Co znaczy Tadasana?

Tadasana – zwana również Samasthiti, jest podstawową pozycją stojącą.

Tada znaczy góra,

Sama znaczy pionowy, niewzruszony, wyprostowany,

Sthiti znaczy stać nieruchomo, pewnie.

Tadasana oznacza więc postawę, w której stoi się pewnie i wyniośle jak góra. Pozycja stanowi punkt wyjścia i powrotu podczas odkrywanie bardziej dynamicznych ćwiczeń.

2. Jak wykonać tą asanę prawidłowo?

 Stań stopami złączonymi razem,wyciągnij i połóż wszystkie palce płasko na ziemi.

 Zamknij na chwilę oczy i wyczuj podeszwy stóp. Pochyl się łagodnie do przodu  nad palce nóg i do tyłu nad pięty.

 Rozłóż ciężar ciała równo na powierzchni stóp, od pięt do palców i od wenętrznej krawędzi do zewnętrznej.

 Otwórz  oczy i spójrz do przodu.

 Lekko ugnij kolana, aby obudzić nogi. Napnij powoli nogi, przenosząc kolana bezpośrednio nad kostki, a biodra bezpośrednio nad  kolana.

  Skieruj uwagę na podstawę kręgosłupa.

  Nie wypinaj brzucha, wysuń pierś do przodu, wyciągnij kręgosłup do góry i wyprostuj szyję.

 Pozwól aby barki się rozluźniły i opadły w dół od uszu, niech ramiona zwisają luźno odprężone obok ciała, z wnętrzem dłoni    zwróconym w stronę bioder.

  Przesuń lekko podbródek w kierunku szyi, pozwalając aby tylna część szyi wydłużyła się.

 Naciśnij mocno stopami podłogę i odczuj równy przepływ energii ku górze poprzez kręgosłup. Odpocznij chwilę przebywając w  pionowym bezruchu.

3. Korzyści, które daje nam ta pozycja?

Niestety bardzo często nie przywiązujemy uwagi do prawidłowego sposobu stania. Niektórzy z nas umieszczają cały swój ciężar na piętach albo na przyśrodkowych lub bocznych krawędziach stóp. Możemy to zauważyć oglądając miejsca ścierania się obcasów i podeszew naszych butów. Wskutek wadliwej postawy ciała, nabywamy pewnego rodzaju deformacji, które doprowadzają do usztywnienia kręgosłupa. Jak widać, opanowanie sztuki prawidłowego stania jest bardzo ważną sprawą, mającą zasadnicze znaczenie.

Tadasana:

a. koryguje wady postawy,

b. wzmacnia biodra, kolana, kostki,

c. koryguje płaskostopie,

d. daje łatwość otwarcia klatki piersiowej.

Prawidłowo wykonana tadasana:

Gdy opanujemy dobrze tadasanę, inne pozycje stojące będziemy wykonywać bardziej harmonijnie. Istnieje kilka wariantów tadasany. Dla mnie najlepszymi okazały się te dwie opisane poniżej.

- osoby początkujące mogą stanąć przy ścianie, by poczuć czy równo stoją. Nasze całe ciało powinno być w kontakcie ze ścianą,

- między lekko rozsunięte stopy włóż klocek i przyciśnij stopy do klocka. Mając lekko rozstawione nogi łatwiej jest ustawić stopy i nogi.

iyengarTadasana

Źródło: B.K.S. Iyengar, Joga, s.47.

 
Brak komentarzy

Napisane przez w kategorii Asany

 

Dodaj komentarz