RSS
 

UTTHITA-TRIKONASANA

14 kwi

Osobiście dla mnie trudna pozycja, widzę jakąś malutką poprawę ale czuję że to jeszcze nie to…Jeszcze mi brakuje.

Pozycja trójkąta. Jak ją wykonać, na co pomaga.

Utthita-trikonasana - jest asaną stojącą tworzącą pozycję czworokątnego trójkąta.

Utthita –  znaczy rozwary, naprężony.

Trikona - (tri=trzy, kona=kąt) – trójkąt.

Jak ją wykonujemy.

1. Stań w tadasanie.

2. Wykonaj głęboki wdech i podskokiem stań w dużym rozkroku lub jeśli sprawia Ci to problem po prostu stań w szerokim rozkroku. Podnieść ręce do linii barków, dłonie skieruj do podłogi. Trzymaj ręce w linii równoległej do ziemi.

3. Obróć prawą stopę w prawo, lewą lekko w prawo,  lewe kolano utrzymuj napięte i wyprostowane.

4. Wykonaj wdech, zegnij tułów w prawo, umieszczając prawą dłoń przy prawej kostce. Jeśli ćwiczyć wystarczająco długo, prawa  dłoń powinna całkowicie spocząć na podłodze.

5. Wyciągnij lewą rękę do góry, tak by znalazła się w linii z prawym barkiem. Wyciągnij tułów. Tylne części nóg, tył klatki piersiowej i biodra powinny znaleźć się w jednej płaszczyźnie. Patrz na kciuk wyciągniętej lewej ręki. Trzymaj prawe kolano sztywno zaciśnięte. Prawe kolano i palce prawej stopy powinny być umieszczone naprzeciwlegle.

6. Pozostań w tej pozycji tak długo jak dasz radę, oddychając głęboko i równomiernie. Podnieść prawą dłoń z podłogi, wykonaj wdech i wróć do pozycji wyjściowej.

7. Wykonaj te same czynności na drugą stronę ciała.

8. Wykonaj wydech i podskokiem wróć do tadasany.

31-01-11-61

Źródło: B.K.S.Iyengar, Joga, s. 48.

Korzyści jakie przynosi ta asana?

Zwalcza sztywność nóg i bioder, koryguje lekkie wady nóg. Uśmierza bóle pleców i szyi, wzmacnia okolicę kostek i rozwija klatkę piersiową.

 

 

 

 
Komentarze (2)

Napisane przez w kategorii Asany

 

Dodaj komentarz

 

 
  1. ~Anja Trener

    1 marca 2016 o 10:33

    Trikonasana to była najgorsza pozycja do wykonania przez rok. Nadal nie jest zbyt miła ;-)
    Na początku bałam się o niestabilność w lewym kolanie (wiotkie więzadła) i tutaj mam radę dla osób, które mają problemy z luźnymi więzadłami w jednym z kolan. Na początku przy wykonywaniu trikonasany, można utrzymać wrażliwe kolano lekko ugięte, tak nieznacznie odblokowane, bez przeprostów. Później zawsze trzeba przechodzić do wyprostu ,naszej „wrażliwej” nogi, z pełną asekuracją i koncentracją na każdym etapie jej prostowania w kolanie. Trzeba „wyczuwać” tzw. ruch z stawie. Czy go kontrolujemy? Czy wyczuwamy jakieś „zgrzyty”. Na początku to bardzo trudne i subtelne zadanie. Ale po dłuższym czasie udaje się sprostać trikonasanie;-).
    Nadal bardziej lubię wojownika I , II i III ;-DD!

     
    • Marta

      1 marca 2016 o 21:00

      Tak jak napisałam jakiś czas temu, ta asana sprawia mi trudność, do teraz;) Ciągle się uczę w niej czegoś nowego, przeraża mnie to. Ale wiem od fachowców, że nie wszystkie pozycje są dla wszystkich więc nie przejmuję się, ćwiczę ją dalej ;) Wojownik I i II tak lubię ale najbardziej lubię pozycje skręty ;)