RSS
 

Jak żyć bez mięsa i nie mieć problemów z anemią

12 cze

Wielu chwytało i chwyta się za głowę, rany Marta bez mięsa? Co Ty jesz, odżywiasz się niezdrowo, będziesz chora.Mija drugi rok, moja kolejna rocznica bez ;)

Martwiono się, dostaniesz anemię.No fakt, wykrakano mi troszkę, w marcu zrobiłam badania, które stwierdziły niedobór żelaza. Troszkę się wystraszyłam, zaczęłam myśleć, może mają rację? Ale trzeba wiedzieć, że żelazo występuje zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego (hemowe) jak i w produktach pochodzenia roślinnego (niehemowe). Ot cała filozofia ;) Ale nie,to była chwilowa niepoczytalność, hihi. Zaczęłam wertować książki, czytać artykuły. Karmiono mnie żelazem w tabletkach, po którym czułam się bardzo źle.

Jako joginka, ciągle rozwijająca się i swoją pasje, postanowiłam zadziałać dostosowaniem diety do uzupełnienia w sposób naturalny niedoborów żelaza. Pierwsze tygodnie były trudne, uzmysłowiłam sobie że faktycznie mało świadomie się odżywiałam.

No to troszkę naukowo ;)

Anemia – niedokrwistość jest bardzo częstą przypadłością, zwłaszcza wśród kobiet. Mamy z nią do czynienia kiedy organizm nie ma wystarczającej ilości żelaza do produkcji hemoglobiny. A co to jest hemoglobina? To białko, składnik czerwonych krwinek służący do przenoszenia tlenu do tkanek i komórek ciała.

Objawy niedoboru żelaza, zauważone u mnie:

- zmęczenie,

- bladość,

- bóle i zawroty głowy,

- brak łaknienia,

- łamliwość paznokci.

Anemia w moim przypadku, pojawiła się najprawdopodobniej z dwóch powodów:

- duża utrata krwi w czasie i po poronieniu,

- nieprawidłowa dieta.

Co zrobiłam?

Zmieniłam nawyki i zaczęłam jeść regularnie.

Bardzo ważna okazała się kasza jaglana, która jest najlepszym źródłem żelaza wśród kasz, zawiera wiele witamin.

Orzechy, zaczęłam je stosować w sałatkach tak samo jak pietruszkę i  ciecierzycę .

Ważny okazał się szpinak, brukselka. Praktycznie warzywa zielone są bardzo dobrym źródłem żelaza.

Zaczęłam jadać naturalne jogurty, płatki i ponownie orzechy w nich zawarte ;)

O ograniczeniu cukru nie będę pisać, bo nigdy nie przepadałam za nim, wolałam i często wspomagam się owocami, zwłaszcza o tej porze ;) Ale przy anemii, trzeba go ograniczyć.

Pamiętajmy, że skutki przewlekłej anemii mogą być bardzo poważne.

I na koniec bardzo ważna sprawa,   witamina C, której stosowanie ułatwia wchłanianie żelaza.Nie każdy lekarz o tym wspomina.

To niekompletny wpis, ponieważ świadomie odżywiam się drugi miesiąc, dopiero się uczę. Ale po dwóch miesiącach zrobiłam ponowne badania, i wyniki są bardzo dobre, wszystko w normie ;)

A Wy co jeszcze polecacie w diecie bezmięsnej ?

 
Brak komentarzy

Napisane przez w kategorii Zdrowo żyć

 

Dodaj komentarz